söndag 3 mars 2013

Murarbaljan

Efter att ha byggt ett par trädgårdsdammar vill jag nu dela med mig av det jag gärna själv velat veta då jag började med denna hobby.
Delar också med mig andra tips. antaligen mest trädgårdsrelaterat

Börjar med murarblandarbaljan som man kan köpa för en hundring på Biltema.
Den är bra till allt möjligt.
Använder dem tex  som
  • Billig och praktisk vattensamlare under stuprör. Den är lägre  och vidare än en tunna, men rymmer nästan lika mycket, vilket gör att man inte behöver montera ett särskilt vattenutkast och att det är lätt att fylla vattenkannan. Nackdel: fälla för insekter. Denna fälla brukar jag försöka "desarmera" med hjälp av pinnar som insekterna kan klättra upp på.
  • Bra att ha som arbetsplats då man sår och planterar inomhus. Jorden håller sig innanför.
  • Ska prova att bygga drivbänk av en som sprack i botten nu i vinter eftersom den stod ojämt på stenar och var vattenfylld (stark men tål tydligen inte vad som helst)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar