måndag 8 september 2014

Brunt vatten i ny damm?

Fråga i diskussionsforum:

Jag var nyss klar med dammen. så långt som att vatten fanns i den och pumpen fungerade,Vattnet var klart och fint. Med andra ord en grund, Sen åkte jag bort i drygt 2 veckor, Då jag kom hem är vattnet ogenomskinligt brunt och då jag kör igång pumpen skummar vattnet, Nån som har nåt tips på vad som hänt?

Mitt svar:


Jag tror rätt säkert att det är mikroorganismer. Livet har börjat dammen. Bara att bejaka. Vattnets färg kommer skifta beroende på ljus, värme och näring. Om du täcker större delen av vattenytan med näckrosblad (eller annan skuggande växt) kommer vattnet bli klart. Detta lyckas man med utan vare sig luftpump, filter eller UV-ljus. Dock ska man inte tillföra mycket näring = ge ev fisk mycket mat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar