onsdag 11 september 2013

Projektet sydvästra hörnan vid temporära dammen


Innan jag grävde dammen jag nu har grävde jag två somrar på detta ställe, innan jag ångrade mig.
Byggde också  mur i bakkanten, eftersom tomten sluttar rätt mycket utåt.
Gropen finns kvar. Muren också fast jag flyttat tre gånger, minst.
Men det är en annan historia (se nedan)
Frågan är nu hur jag ska utforma denna plats.
Kanske det blir en "kaffegrop"?
Dock står grannens soptunna precis på andra sidan gärdsgården och den luktar inte kanelbullar, om man säger så.

Vattensamlingen vill jag ha kvar och den upphöjda bädden till höger som avgränsas av murar
Tänkte jag ska terrasera sluttningen till vänster för att gör gångstig, sittplats och plantera något.
Inringat med rött finns en nyplanterad avenbok,
Avenbok följer också murens kant till höger.

Lite andra vyer:




Nedan är en  bättre bild som jag tagit tidigare.
Det som har hänt sedan bilden togs är att jag byggt ut muren lite i vänsterkant och planterat en avenbok i den, samt att det står en avenbok i vänsterkant mot grannen.

Vet inte om jag ångrar utbyggnaden av muren: den blev så smal att nästan endast avenbok en ryms. Känns kanske lite onödigt med upphöjd bädd för den.
Å andra sidan är det fint med sten mot vatten och det ramar in.
 

 

 
 
Murflyttningarna
Först byggde jag en mur kanske  tre dmfrån tomtgränsen.
Sedan byggde grannen gärdsgården och jag insåg att det smala utrymmet inte skulle fylla annan funktion annat än att samla skräp och tappade smycken
Så då flyttade jag ut muren så den stod nära staketet. Så nära det gick utan att röra staketet. Men det var inte så bra precis. Trots att jag grundade med grus hände det att stenarna rörde sig (lera i botten) och staketet var således  i farozonen.
Så istället har jag nu flyttat in muren så det blir en så bred gång att man kan gå mellan staket och mur. På köpet blir det nu lättare att pyssla i rabatten
Borde jag gjort från början
/Sisyfos
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar