tisdag 5 juni 2018

Bärpremiär Blåbärstry


Köpte mina första blåbärstrybuskar 2017. Nu följer jag deras progress 29 maj såg sorten Wojtec ut så här.
Wotjec 29‎ ‎maj‎ ‎2018 15:29 
Nimfa är tidigast och av den skördade jag mitt första bär 3/6. Den smakade lite syrligt och inte så mycket mer. Men jag har tappat stora delar av smaksinnet, så det är inget att gå efter. Fotade moget Nimfa-try 4/6.
Nimfa måndag‎ den ‎4‎ ‎juni‎ ‎2018 17:29
Nimfa, näst sista bäret. tisdag‎ den ‎5‎ ‎juni‎ ‎2018 12:48

Ett bär börjar mogna på Wojtec tisdag‎ den ‎5‎ ‎juni‎ ‎2018 12:47
Har ätit upp i princip alla Nimfa och väntar nu på Wojtecen. Övriga tre sorter ger inget  i år.
Nimfans bär är mindre och smalare än Wojtecen, som även ska ha det godaste bäret enligt plantskolan Wedrowski.

Det blev nog sammanlagt sju bär på Nimfan och likadant på Wojtecen.

Har lagt galler på Nimfan och nät kring Wojtecen  för att förhindra skatan, men nätet blåser bort i dagens kraftiga vindar.
Uppdatering: efter att ha sett skatorna vid buskarna och bär har försvunnit monterades ett förankrat nät. En oväntad fördel med att spara avklippta småtallar.
tisdag‎ den ‎5‎ ‎juni‎ ‎2018 17:37

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar