fredag 4 september 2015

Näring, alger och gödselbollar

Min nya damm har alldeles för lite näckrosblad och det går låååångsamt Jag har inte gett näring vid plantering (borde jag gjort) och nästan inga blad faller ner i dammen. Fisken matas inte. Det är en delikat balansgång. Om jag skulle slänga i en massa näring nu skulle jag få algsoppa innan näckrosorna hinner växa till sig och skymma ljuset och därmed återskapa balans. Bästa alternativet vore att försöka pilla in näring i rotklumparna hos näckrosorna. Inte lätt. Jag väljer att vänta, tror jag....
Bild från 23/7 -2015
Så häromdagen (31/8)  gjorde jag slag i saken och tillverkade gödselbollar.

Först en "före-bild


Ingredienser: hästbollar, lera samt lite guldvatten

Bollar

På väg

Straxt efter: vattnet blev något  mjölkigt

Nu återstår att se om detta  var en dålig eller bra idé. Kommer det bli stor algsoppa nästa år?
Leran kommer sjunka, det är jag inte orolig för. Även om det tar en vecka till. I skrivande stund har vattnet klarnat lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar