fredag 4 september 2015

Tullingedammen efter 10 år

Besökte mitt gamla dammbygge 27/7-2015 . Väldigt vad det växer. Dammen har ingen skötsel. Den har heller ingen cirkulation annat än några timmar högst en gång i månaden. (Då jag hälsar på)


Dyblad ser ut som små näckrosblad och blommar ibland (ovanligtatt det blommar) i vitt enligt bilden.






Sätter igång pumpen då jag hälsar på ffa för att övre dammen ska bli fylld igen. Denna övre damm "lider av dålig dränering" och töms till viss del på vatten då det regnar. 

Då pumpen är igång och fyllt övre dammen rinner överflödet via en bäck tillbaks i stora dammen.







Utloppet syns i överkant









2 kommentarer:

  1. Hur är dammen anlagd? Gjuten eller med dammduk? Bäcken hur har du gjort den?

    SvaraRadera
  2. Dammduk PVC av den enklaste sorten. Så är alla mina dammar gjorda
    Bäcken: Det är en hel uppsats att beskriva, vilket jag nog gjort här, men den korta versionen: Gör en djup fåra och terrassera sluttningen för att bygga minidammar, vilket gör att man ser vattnets strömmande.

    SvaraRadera