tisdag 31 mars 2020

Import av växter från Polen

Jag har nu köpt gissningsvis ett tjugotal växtpaket från Polen under ett par års tid. Närmare bestämt från Wedrowski. Fick det senaste i fredags (27/3-2020).

På det hela taget går det bra. Mycket bra priser. Paketet tar fyra dagar i bästa fall. Skickas på en måndag och anländer på torsdag.

Man kan följa paketet på webben tills det kommer till Malmö. Sedan byts transportfirma till Schenker och då får man mata in paket-id på Schenkers websida för att följa det vidare. Tyvärr följer inte telefonumret man angett vid beställningen med till Schenker, så man får "prata" ut paketet eftersom man inte får ngt SMS.

Gör så här

  1. Välj växter så det blir 24 för att minimera porto per växt
  2. Betala beställningen på en torsdag så de skickar det på måndagen - ger minsta transporttid. (paketet slipper ligga still över en helg) Undvik att beställa så att beställningen kommer gå över röda dagar, tex över påskhelgen
  3. Följ paketet på GLS (Du får en länk)
  4. Då du ser att paketet anlänt Malmö: mata in paketnumret hos Schenker (kan ta en stund innan det är registrerat)
  5. Följ paketet hos Schenker och åk till utlämningsstället den dag paketet väntas komma. Prata ut paketet mha av legitimation. Förklara att SMS inte funkar. Nämn inte att det är växter och bråttom - för det får inte vara växter i paketet..

Växtval

Blåbärstry är ju "det senaste svarta". och det var just att för att få tag i blåbärstry till ett bra pris som jag hittade Wedrowski.

Bilder från leveransen fredagen 27/3-2020

(som anlände en dag för sent)
Paketet på väg hem. Var lite trasigt här och där.
Nyöppnat paket
En ros. Såg bra ut även om mycket av jorden fallit ur krukan. Etikett fanns med fast var löst i paketet.

Krusbärsplanorna var desto mindre och en låg utanför sin kruka.
Blåbärstryna var ovanligt långa (75 cm som längst) Hade fått en del skav på stammarna. Kommer nog att klippa ner dem och ta sticklingar. Här framför paketet

Utvärderingar

Wedrowski

Det är bra kvalitet för lite pengar. Ibland blir det fel växt och då (om man påtalar detta) får man en korrekt i nästa paket. Ofta har jag till och med fått två av den som var fel.
Tyvärr funkade detta inte i senaste leveransen. De missade att lägga in en Josta som saknades i paketet innan.
De svarar lite "intermittent" på mejl. Ibland bra och snabbt. Ibland inte alls

Pay pal

Betalningen går snabbt och lätt med Pay pal, men kursen är usel. Fick betala 12,10 för Euron sist..Surt. De pengarna skulle jag hellre ge till plantskolan. Förr kunde man välja att göra en banköverföring, vilket var bättre. Det finns andra betalningsalternativ, men har inte förstått om/hur man kan använda dem.

GLS

Transportfiman i Polen heter GLS. Den funkar bra, man kan följa paketet som tar en rejäl sväng ner i Tyskland innan det kommer upp till Malmö

Schenker

Chef på Schenker känner till problemet med att telefonnummer inte överförs men tyvärr inte personalen i support-chatten. Sist bad jag personalen lägga in mitt nummer i deras system , men det hjälpte inte. Fick inget SMS iallafall. Dock kunde jag i support-chatten få ut hämtnumret hos ICA,  vilket var bra

Tyvärr har Schenker de två senaste gångerna försenat leveransen med minst en dag för att de sorterat fel. Det går inte att få loss paketet i processen - tex att åka till stället där paketet fastnat. Man kan inte heller begära skadestånd eller annan "attention" för att paketet innehåller växter, eftersom de inte tillåter växter i paketen. Att välja ett "inte tillåtet transportalternativ" är ett fel som begås i i kommunikationen mellan GLS och Schenker. Men transporten är billig så det är inte värt att bråka om detta.

ICA

ICA Tar TID på sig innan paketet är inskannat. Paketen kommer på morgonen, men skannas inte in förrän efter lunch. Sist var klockan 14. Lite synd då transporten annars (normalt) är effektiv och man vill ju få ut sina växter asap.

Har på senare tid  blivit mindre nojig för förseningar då växterna klarat 1, 5 veckas transport utan att dö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar