onsdag 6 augusti 2014

Råd till en nybliven trädgårdsägare

Jag skriver rätt ofta i alltomträdgårds diskussionsforum och nyss skrev jag följande som jag kanske skulle kunna återanvända.
Stefan är nybliven trädgårdsägare och vill ha allmänna tips.

***
Hej Stefan!

Med nytt hus menar du det bokstavligen eller är det nytt för dig?
Alltså: finns det redan en trädgård eller är du nu lycklig ägare till en grovplanerad ler- och stenöken?

Att skippa gräsmatta tycker jag är en god idé. Kanske för att jag har samma strategi.

Mina hetaste tips:

  • Skaffa en fyllhammare:  har i sommar fyllehammarfrälst i alla fall två familjer (jag är inte återförsäljare)  Gräva med sådan är kul, utan är jobbigt.
  • Täck jorden och gräv inte om du inte måste.
    Täcker du med gräs (tigg av grannen) så får maskarna mat och trivs och skapar då en bra mylla. Dessutom skyddas jorden från uttorkning.
    Brasklapp: Har man snigelproblem kan detta råd vara mindre lämpligt
  • Planera in en större trädgårdsdamm som du ser från huset

Om du lägger upp bilder på tomten här i forumet så kan jag lova att du kommer få massor av specifika förslag och råd.

***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar