fredag 3 oktober 2014

Den stora trädgårdsomorganisationen 2014

Nu så jag bestämt mig för och på börjat lösning för framsidan av huser grunnar jag på vilka växter som ska planteras var.  Vad ska stå i de upphöda bäddarna?
Ex har jag parksmultron som ger världens godaste bär. Ska de förjäna en upphöd plats så de blir bekvämare att plocka bären?

Sydvästhörnet med med mur och temporär damm


I hörnet mot elskåpet står en pimpernöt, en mycket fin buske,  Funderar på att flytta den närmare huset och istället sätta en björk där 
Nedre delen av diket ska fyllas igen och vattnet istället ledas till temporära dammen. Iofs så kommer det i princip inget vatten i detta dike iallafall.
Men det var ett dike här från början så det får bli ett i fortsättningen. Över diket kan man ev göra en bro av en  stor sten



Mellan vägg och damm

Här ska fyllas upp  med sten och mager jord så ytan blir i nivå med gången.  Enstaka torktåliga växter  ska inplanteras

Norrsidan

Här är enda stället för skuggälskare
Det finns ett rödbladigt höstsilverax här som ska flyttas. Det har svårt att hinna blomma i norr och jag ska prova att ge det mer ljus.

Vägremsan

Denna har blivit radikalt omplanerad: Urspungsplanen var stenöken med enstaka torktåliga växter.
Sedan kom jag på att jag ville ha insynsskydd och något att titta på inifrån huset.
Så nu ska det bli blandat buskage utmed vägen och mellan hus och buskar ska det vara ett potatisland
Har två gångstigar: en utmed huset och en utmed tomtgänsen. Den senare ska bort och ersättas av buskar.

Norrsidan mot granne

Buskar ska ge insynsskydd.  Här finns syrener, asp, sälg och liguster


Högra sidan av grindstolpen

Finns lite nejlikor bakom rosorna och andra låga växter som ska flyttas. Annars är inga förändringar planerade.


Sydsidan

Ska plantera in mer buskar för insynsskydd. Ölandstoken ska flyttas eftersom den inte blir så hög.


En Deutzia,  fyndad på Lidl, växer fantastiskt

Muren på sydsidan



To be Continued

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar