fredag 11 oktober 2013

Min erfarenhet av att skarva dammduk

Det VAR svårt, vilket jag blivit varnad för.
Jag hade lagt duken på plats vilket i sig försvårade.
Bör vara lättare om är på ett slätt underlag.
Jag var ensam: kanske hade hjälpt att vara två.

Grejen var att man
1) skulle göra rent ytorna och hålla dem rena
2) pensla lim på en yta och se till att denna yta inte vek sig, kom i kontakt med annan yta eller smuts tills den blir halvtorr (vilket jag inte riktigt visste när det var)
3) sätta ihop limmad sladdrig dukyta mot annan sladdrig dukyta utan att det blev veck
Det senare var omöjligt, eftersom limmet nyper direkt.

Jag fick en hel del veck, Dvs dubbel duk klistrad mot enkel duk.
Vid varje sådant veck blir det läcka.
Så det blev att klippa till och klistra på små lagningslappar, modell cykelslangslagning.
Kontrollerade om det läckte genom att lyfta skarvad duk så den hängde lodrätt och hälla vatten i skarven som har en ficka uppåt.
Till slut blev det nog hyfsat tätt.
Räknar med att slamm täpper till på samma sätt som i diskhon och att underlaget är så hårt att det inte eroderar pga utsipprande vatten ( inte bra isåfall)

Jag har också tänkt: Vore ju fint om man kunde limma ihop duken samma form som botten.
Men det är inget jag skulle prova pga av ovanstående erf, men också för att jag inte alls stör mig på dammduken i någon av de dammar jag byggt.
Så länge inte dammduken är synlig ovan ytan är det lugnt.

Ja just det;
Det ska vara minst +15 grader då man limmar har jag för mig.
Jag höll på en varm sommardag vilket var en nackdel för mig då pvcn blir så sladdrig då den är varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar