lördag 22 februari 2014

Årets sådder 2014


Perenner
Nedan är en lista på de perenner jag sått hittills i år

rosenstav, vit Liatris spicata
nunneört, blekgul pseudofumaria alba
kardvädd, sträv  dipsacus strigosus
toppklocka, vit campanula glomerata alba
 Bäckanemon Anemone rivularis
amerikanskt älggräs Filipendula rubra
jättevädd Cephalaria gigantea
kungsljus, franskt
Isop, rosa "Roseus" hyssopus officinalis roseus
vallmo Japansk  papaver miyabeanum
pimpinell,häng, röd Sanguisorba tenuifolia
kungsljus, Viol Verbascum phoenicum
Pimpinell, ax, vit Sanguisorba albiflora
Pärlbuske
stärnflocka, Vit  Astranta Shaggy
Grenig gräslilja, vit sisyrinchium angustifolium album
silene asterias silene asterias
stormhatt, vit Aconitum Ivorine

Sådderna står i "champinjonbackar" som i sin tur står i två murarbaljor som sprack förra vintern av isen.
(Trodde baljorna skulle klara att frysa. Nu har de dräneringshål och har fått en ny funktion.)

Alltihop står vid norrgaveln av huset för att inte solen ska torka ut sådderna, eller få dem att gro för tidigt.

I år ska jag skärpa mig och hålla uppsikt över sådderna så de inte torkar ut. Tidigare år har bara ett par tre sorter klarat sig  av allt jag sått.
Förra sommren var det flerårig ljusgul stockros, vit hängpimpinell och sparris som klarade sig. Ser mycket fram emot deras utveckling och, förhoppningsvis ,blomning i sommar.

Ettåringarna
Snart är det dags att förodla vissa ettåringar
Dvs luktärtor och taggvallmo.

Senare i vår ska jag prova att så en ettårig lupin

Det blir  repris på vallmo.
Kornvallmmo som vanligt. Kan inte bli för mycket av den

Ska hitta ett ställe för massor av den lila opiumvallmon också. Får bli vid nordvästra  stupröret så det får vatten.

Kryddtagetes skulle jag vilja ha i år. Måste skaffa frö.

Massor av dill ska jag ha också. Den är så dekorativ. Passar väldigt fint ihop med ringblommorna.

Medmera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar