söndag 23 oktober 2016

Dagbok 23/11-2016

I helgen grävt upp ett gäng pepparrötter. Ångrar lite att jag satt dem lite överallt. Rötterna är djupa, långa och går av. Fick inte upp allt. Men det som kommer upp kommer jag skörda och äta och på så sätt trötta ut. Bladen är riktigt goda att steka eller äta råa.
Grävt upp den sista potatisen och planterat de som var mycket små eller gröna. Nytt potatisland norr om lärktträdet. Satte vitlök i samma rad. Täckte med hö.
Minskade vallen vid lärkträdet. En vall som är ett minne från dammgrävning och upplag av matjord.

Sådde perenner i torvkrukor och satte i ett land.


Hoppas denna metod kommer fungera bättre än att fröså i små plastkrukor som står på en bänk. Det är så lätt att de torkar ut och allt blir förstört.. Istället för att skriva ner allt jag frösår i excel får det räcka med ovanstående foto.
Notering 2017-09-26: Nej det gick ÄNNU sämre än tidigare år. Fick endast upp två växter som skulle kunna vara rosenflockel. De är utplanterade. Någonstans.

I år fick jag bara fram grönliljor efter att ha sått ca 30 arter. Men grönliljorna är jag mycket glad för. Tror det är 5-6 stycken små, små kvastar utplanterade på skyddad plats
Notering 2017-09-26: Det var visserligen liljor men inte grönliljor utan små vita gräsliljor visade det sig. De är nu placerade på  sydostsidan av huset i gruset så de små liven syns. Ska vara torktåliga.

Rådjuren har passerat och tuggat i sig morotsblast, physalis och höstanemon.

Haft trädgårdsvisning för Fia och Carola och kunde bjuda på varsitt tranbär och havtorn. Havtornet har fått bär trots att det saknas en Romeo. Sparade kärnorna för att driva upp fler och förhoppnings vis en hanne.

Fortfarande blommar mycket. Rosenskäror, ringblommor. Prickklocka, stor blåklocka och blågull kör en andra omgång. Den perenna rucculon är jättesöt. Hoppas jag kan föröka den.
Svårt att fånga de långa spröten på perenna-ruccola-blommorna. Kryddtimjanen ser väldigt fräsch ut och påminner om en enbuske

Blågull och en ruccola-sky


Pilörten från Helge Lundström blommor för första gången i år (tror jag)

Tobaken
Notering 2017-09-26:  Tyvärr lyckades inte övervintring av denna fina tobak Så nu är den slut. Samma öde gick verbenan. Pphysalisen överlevde iallafall.


min lilla hjälpreda förbereder gödsling
Jätteverbenan blommar på


Översikt

 Höstastern är lite tanig. Har haft det mycket torrt. Fådd från Vera. Tack Vera! Den ska få mer vatten nästa år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar