tisdag 12 november 2013

Helgens jobb


Helgens jobb
Beslut: Minska krukodlingarna
I helgen har jag tömt ut jord och ogräs från, nödtorftigt  vid behov rengjort, sorterat och staplat närmare hundra krukor av olika storlekar.  Det tog en stund. Tänkte på hur mycket tid jag lagt på att en gång stoppa jord och frön i dem och skriva lappar, som sedan blekts till oläslighet.

Läxa: så i max tio krukor i vinter och låt de sedan stå synliga i vår så jag inte glömmer att vattna.
Silveraxflytt
 Har också kommit på var jag ska flytta mitt rödbladiga silverax som inte hinner gå i blom.  Orsaken är nog främst att jag vattnat för dåligt, men kan också vara för lite ljus där det nu står på norrsidan av huset.

Silveraxet ska stå så jag ser det genom fönstret och få en egen bevattningskanal från ett stuprör
 
 
Blommar fortfarande
 
Tänkt på utformning av sydostsidan.
Insett att jag vill ha grus en bra bit söder om dammen, insynsskydd i form av buskar utmed staketet, samt odlingar, gångar m.m däremellan.

Hur odlingar, gångar m.m ska utformas återstår att bestämma. Har lagt slumpordsmetoden lite åt sidan och provar nu ”stirra-metoden”. Alltså stå still och titta på området tills någon idé dyker upp.
Man kan också stirra på fotografier.
Fotografier är himla bra eftersom man helt klart ser mer detaljer Hinkar och bråte stör tex mycket  mer på ett foto än irl, visst?
" Räddat matjord utmed dammen och stöttat upp högen med sten.
 
Räddat" matjord som fanns där dammen byggdes och lagt på hög till höger om dammen. Stöttat upp högen med sten för att hindra den att spridas till den stengång som leder till slänten.
Hela matjords-samlingen ska som småningom flyttas, när jag vet vart.
Stranden, ska istället fyllas med fuljord grus och sten som jag får då jag gräver ut slänten för att få en bredare strand bakom dammen.
Alltid denna logistik.
Marken kring dammen ska täckas med grus för att vara stabil och ska inte ha höga växter eller annat som skulle skymma sikten. Tycker dessutom sten och grus är snyggt. Lite mossa, bergomrot, blåklockor, backtimjan ska få växa mellan stenarna för att mjuka upp.

 
Att stirra på
 Har spånat kring  ”ros” och ”dörr”, men  inte lagt så mycket tid. Har inte haft riktig inspiration
Städryck
Har desto bättre fått ett städryck: röjt på diskbänk och torkat inisidan på några fönster. Det är stort. Jag brukar inte få städryck om det inte föregås av ”besökare    ingång”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar