torsdag 12 december 2013

Jag ska bygga ett hav, eller nå’t

Har stirrat på, och vandrat kring, dammen utan att komma underfund med hur den idag rektangulära formen ska bli mer organisk.
Hur gör jag för att trolla bort de raka linjerna på ett snyggt sätt? Föreställde mig att kapa hörn, göra landtungor, öar, vikar. Vikar är mest besvärligt eftersom man då måste bygga upp en massa strand in i dammen.

Hm…. Då jag skriver detta kommer jag på att det GÅR att gräva ut en vik genom att skarva dammduk, även om det är svårt. Jag har till och med kvar en (dyr) burk särskilt lim för detta. Tål att tänka på.

Tycker att det behövs en växtrugge, men var ?

Lyckas inte skapa mig en vision av detta.

Så slår det mig: jag gör tvärtom. Istället för att göra en organisk form av en rektangel så ritar jag en organisk form och stoppar in i rektangeln.
Det är ju lätt att rita en krumelur.

Tänker ett steg till: behöver inte rita, söker istället reda på en lämplig befintlig vattensamling på kartan och kopierar.
Tex Kaspiska havet.

Sedan jämföra måtten (damm vs hav) och ange skalan på en skylt.

Ballt! Hur många har en modell av ett hav?

Det visade sig att Kaspiska havets former var knepiga, så jag tittar nu runt i jakt på lämpligt vatten att kopiera.
Kanske det blir lokala sjön ”Muskan”.

Det är bra med vintern: man får tid att fundera på hur man ska designa trädgården





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar