söndag 22 december 2013

Tullingedammarna

Förra gången jag byggde damm var åt föräldrarna i Tullinge. Det tog ett par år, men så var det också två dammar med bäck emellan. Var och en av dem (övre damm, undre damm och bäck) tog ca ett år, men då pågick arbete bara  på helger och då marken var ofrusen, förstås.
Läste alla böcker jag kom åt och grunnade väldigt mycket. Tänkandet tog lika mycket tid som grävandet.

Använde korp, potatishacka, sekatör, spade och skottkärra.
På slutet användes också den fantastiska fyllhammaren som jag hittade övergiven i skogen på berget bakom (antagligen barn som tagit från bygge och släpat dit)
Hade ingen aning om hur oumbärlig den var tills jag började använda den.

Lite bilder tagna 2013-06-09, vilket är ett par år efter att dammarna stod klara.
Övre dammen. I nedre högra hörnet finns utloppet till bäcken
 Egentligen skulle den övre dammen bara vara en grop för en filterutrustning som pappa hade köpt. Jag tyckte det var lika bra att gräva en damm. Filtret har aldrig blivit installerat.
Övre dammen från en annan vinkel. Tillflödet syns i vänsterkant.
 I mitten av dammen fanns en bergknalle: som skyls av några torvblock som är urholkade så de passar stenen och ligger kvar. Blocken har ständig kontakt med vattnet så därför kan tex tranbär växa där. Mycket praktiskt:: behöver aldrig vattna. Denna plats är annars snustorr.
Övre dammen igen 
Början på bäcken
Detalj:
I mitten på bilden kan man se dammduken under en grästufs, som ska skyla. Det jag gjorde fel var att inte lämna en hylla att stapla sten på, utan grävde så djupt jag kunde hela vägen ut i dammkanten,
Ett misstag som många gör. Man tänker: ju djupare desto bättre. Men så är det inte alltid överallt.  Grunda hyllor bör lämnas utmed dammkanterna

Återkommer med bilder på  nedre dammen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar