torsdag 26 december 2013

Jorden. Mina insikter

Har föresatt mig att städa men jag smiter ifrån hela tiden.
Nu  smet jag för att skriva ner min samlade kunskap och insikter om jord.
Jag kommer att skriva vad jag tror mig veta, tänkt ut själv samt hört och läst.

"En bra jord"
För det första: en bra jord behöver inte alls vara lucker, väldränerad och näringsrik. Det beror på vad som ska odlas. Det kan vara så att en bra jord är näringsfattig och hård, hävdar jag.

Det mesta klarar kanske den där "optimala" jorden,  med den älskas ju också av ogräset.

Att gräva är inte onödigt
Nej det är dumt och skadligt.
Undvik om det går. Grävning vänder upp och ner på det etablerade livet i jorden och tänk på alla stackars maskar som du hugger av.
Täck istället jorden med gräsklipp och annat så kommer maskarna se till att jorden blir lucker och dessutom dra ner näringsämnen.

Återkommer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar