torsdag 13 mars 2014

Gödningsgambling

I somras bestämde jag mig för  att jag skulle försöka applicera gödning till mina näckrosor så de sätter fart.
2014-03-09
Nu är jag lite osäker. Man kan ju se att det finns näring i vattnet: lite grönslick (eller vad det kan vara)
Undrar om man kan ta reda på hur näringsrikt det är?
Ja jag får se hur jag gör: kanske matar en röd näckros som jag ganska lätt kan skaffa nya av.(Ifall den inte tål behandlingen)
Till saken hör också  att jag lyckades trampa på en av de små  näckrosorna i höstas. Det var ju ingen hit för tillväxten precis.
Innan våren gått för långt ska jag skaffa skvattram så det blir lite mer grönska i dammen.
Läser på webben...
....man kan fördriva ohyra genom tvättning med dekokt av skvattram, och att man får svår huvudvärk om man använder den vid ölbrygd i stället för humle (Humulus lupulus), något som förr var vanligt. Hoffberg skriver också att den "är god i utslags sjukdommar, onda hufwudsår, inwärtes som Thee, och utwärtes Decokten at twetta med, som Assess. Odhelius uti Spetälska, Lepra, sedt nytta af: äfwen Prov. Med. Assess. Björnlunds upgift at dricka i Rödsot.".

1 kommentar:

  1. Hej Katarina!
    det var mycket läääänge ... sedan jag var in till mina bloggar. Först nu såg jag din kommentar från nov 2013 och minns inte om jag svarat dig. I så fall försöker jag förklara igen :)
    Jag valde en Gadget som heter, konfigurera etiketter, och klickade i,
    Alla etiketter, Alfabetisk, Lista.
    Sedan gjorde jag ett inlägg/bokstav i alfabetet (bara själva bokstaven).
    När jag sedan gör inläggen så sätter jag de etiketter jag önskar. Ex: Afrikas Lilja som har etiketter, Afrikas lilja/Agapanthus, Lökar och knölar, Övervintrare. Då kan man söka på alla de rubrikerna och hitta den.
    Ditt silverax kan stå lite skuggigt men får inte torka. Det är dessutom ganska vanligt att den inte hinner blomma innan det blir för kallt. I år kanske ;) ... den växer nog på sig och blir tåligare.
    Lycka till :)
    Tjingeling, Monica

    SvaraRadera