lördag 29 mars 2014

Lärk mm

Handlade en frösådd lärk 2010-05-29 tillsammans med lite annat på STAs loppis i Svandammsparken, Nynäshamn.
Lärken (övre högra hörnet) tillsammans med andra fynd.
Den skulle vara en minilärk, sa hon som sålde. Jag har sedan dess googlat på dvärgvarianter men inte hittat någon som liknar. Lyckligtvis hittar jag ovanstående bild där man kan läsa märkningen:
"Larix Mastersiana"
Googlar och får veta att den är utrotningshotad och bara växer i Kina. Nå nu finns den hos mig också.


Och efter att ha uttytt "Annika" på bilden och lite deckarjobb och googlande till, hittar jag också plantskolan den kommer ifrån: "Trädgårdsfröet" i Färentuna.


De må vara hur det vill med dvärgväxten. Gillar den mycket och vill ha fler.
Den har blivit flyttad en gång och blev då lätt misshandlad och jag förlorade nog ett års tillväxt.
Nu får den står kvar. Just nu på väg att slå ut. Återkommer med bild.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar