lördag 26 oktober 2013

Dammens lovsång


Dags-summering
Flyttar växter, jord och sten hit och dit. Men bestående är dammen med  fiskarna. Är så glad för den.

Fiskarna simmar fridfullt och gäckar katterna. Särskilt Pyret är väldigt intresserad av fisken men har inte lyckats fånga än, men oj vad hon vill.

Yngel visade sig. Jag räknade dem nogsamt, flera gånger, men har glömt resultatet. Man kan ju undra vad syftet med att räkna noga flera gånger är,  om man några minuter senare ändå glömt resultatet.


Några småfiskar
Jag tror det var 17.

Alla mörkgrå utom en vit och orange. Tidigare i somras var den grå färgen ovanlig och det fanns många fler med färg. Klart en evolutionär nackdel med färg alltså.

Matade den stora fisken med makaroner och kassler. De åt lite: får se om de mår illa imorgon.  Matar inte fisken annars, men nu verkar det inte finnas så mycket annat att äta.
Vid den här tiden (temperaturen) borde de slutat att äta. Men det stämmer inte på min fisk.
Vad som övrigt finns att rapportera : ridit min nya ridskolefavorit Laura. Hon är ingen skönhet och anses vara svår, men jag tycker hon är  väldigt kul att rida. Känslig, arbetsvillig och lyhörd, men spänner sig lätt, är lättskrämd och slår med huvudet.
 
Jag har också fyndat en pälsmössa och en liten fyrkantig korg praktisk för frökuvert för summa 21 kronor på Röda korset.
 
Just nu trängs Sambo och jag i sköna fåtöljen:  Trötta fötter i högläge.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar