torsdag 17 oktober 2013

Slänten ovan dammen

Har grävt i slänten bakom dammen för att göra något då  jag kommer hem från jobbet på kvällen och då får man ta det som ljuset räcker till.

Men mitt i grävandet tänker jag: jag har ingen plan. Och att gräva i en slänt utan plan är lite riskabelt eftersom det är svårt att återskapa jord som har satt sig,  om man skulle ångra sig.

Så söker bland mina bilder för att visa och  ställa frågor i Alltomträdgårds diskussionsforum och för tänka själv, men...det är svårt det är att hitta en bra bild på slänten. Har tagit massor av bilder, men ändå knappt någon på slänten. Särskilt inte solbelyst.
Måste sluta att ta närbilder på blommor, fiskar och katter: de är egentligen ganska ointressanta.



Nedan ser man slänten jag ska åtgärda. Den sträcker sig från berget till plasthinken och lite till.
Blommorna i framkant är taggvallmo.


Utsikt från badrummet


Ett stenröse...

Tja...



I bilden nedan ser man i alla fall slänten ganska väl

Planen som jag har just nu  är att först bredda "gå-hyllan" längst ner vid stranden. Där ska helst finnas plats även för stolar.
I bak-kanten på hyllan ska jag gräva en liten fåra för att leda bort smältvatten så det inte rinner till dammen och underminerar den. För så är det: har man en konstgjord damm går det (i princip)  inte att leda vatten utifrån ner i dammen, utan det mesta rinner på baksidan av duken och underminerar.

Även om det rinner på rätt sida är det inte jättebra eftersom det  kan föra med sig det vassa gruset som finns naturligt i jorden.

Nåväl ovanför detta plan vill jag nog ha en hylla till: att sitta på och ha lite växter.
Men resten av slänten upp mot skogen tänkte jag mig att ta bort gräset, den påkörda jorden och sedan "erodera fram berg och sten" så att det blir en mer varierad yta.
Visionen är att den ska likna en karg skärgårds-slänt.

Ett problem jag inte har löst är hur jag ska fixa en snygg övergång till grässlänten.
För den ska få finnas kvar till höger om körsbärsträdet som skymtar  2 cm från bildens högerkant.
Idéer?



Med katt
Tänker gräva in en ficka där berget övergår till jord i bilden. Kan bli perfekt sittplats, att luta ryggen mot berget. Hm... kom precis på att jag borde spara lite jord så sittplatsen blir lite högre än gången, för att det blir bekvämare. Tänk vad bra det är att tänka innan!



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar