torsdag 10 oktober 2013

En dröm: trädgårddesigner

Ibland far tankarna iväg och jag drömmer mig bort. Denna gång är det trädgårdsdesign.

Om jag skulle bli trädgårdsanläggare skulle jag döpa firman till
Vatten, jord, sten och någon växt.
Typ

Jag tycker det verkar som att kunskapen vad gäller jorden är skral även bland de som varit med länge.
Näring, dränering, struktur, jordens fauna. Fauna är alltså av typen maskar och mikroorganismer,
Man skapar sig problem och onödiga kostnader för att man inte vet vad man håller på med.
Fysikens/naturens lagar tex.

I firman skulle jag erbjuda mig att göra en lättskött trädgård skapad av den jord som finns.
För att hålla nere kostnaderna skulle de själva få göra en del jobb, enligt en "att göra-lista" som jag skapat.

Snyggt och lättskött är tex ett lager grus och sten och så en och annan växt.
Gruset gör att ogräsfrön inte gror och skulle de gro är det mkt lätt att rensa.

Om tomtens jord skulle bestå av morän skulle vi gräva upp jorden på platsen som ska grusläggas.
Ev matjord läggs för sig , större sten för sig  och gruset krattas fram.
Sedan skulle skräpjord läggas tillbaks och överst läggs de framsorterade stenarna och gruset.

Undrar hur tjockt detta lager ska vara?
Måste man ha markduk emellan? Jag vill helst slippa. Gillar inte att stoppa ner artefakter i jorden. Särskilt nyproducerade
Ev skulle man kunna  använda slängda kläder?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar