tisdag 10 september 2013

En flätad spaljé

Gjorde en flätad spaljé i våras

Jag flätade den så glest jag kunde med bibehållen styrka av flera anledningar:
  • jag har begränsat med  vidjor
  • den glesa fångar inte så mycket vind
  • jag tycker det är snyggt
Valde att behålla småkvistarna, för att få den lite tätare,  för att jag gillade det och för blomsterbönan att klättra på
Nästa säsong ska jag flytta denna till ytterkanten på muren samt göra flera spaljéer som ska placeras lite överallt utmed tomtgränsen som insynskydd.
Skaffa bokarabinda och andra klättrare.

Snabbare lösning  än att buskar och träd, som småningom kommer ta över skydda-mot-insyn- uppgiften.
Blomsterbönan har klättrat till toppen


Det finna endast två "bamd" med stödjande inflätade slanor. Det ligger en gren på marken som inte tillhör spaljén ( ser konstigt ut)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar