måndag 9 september 2013

Murar och grävning

Jaha har varit jättesugen på att skriva och längtat tills jobbet var slut och det blivit mörkt så jag inte kan vara i trädgården längre.
Men så försvann inspirationen. dessutom är det hög tid att lägga sig.
Nåväl, lite ska jag kunna kläcka ur mig:

Har idag fotat en del och tänkte visa alla trädgårdsprojekt jag har. Får bli en "att göra lista"
Flyttat jord och byggt murar.
Tvivlat på om jag bygger för höga murar. De får inte rasa.
Utan tvivel är man inte klok, som sagt.



Bilden ovan visar en mur vars tillbyggnad  jag påbörjade  i helgen. . Där det är bar jord nu var det tidigare en gång. Så nu har jag fått ytterliggare drygt en halv kvm att odla på....
Muren får förstås inte rasa mot gärdsgården


Jorden tar jag från ett ställe närmast huset där man fyllt upp med fin sand. Längst ner i gropen finns ett "stenfynd" som jag kommer ta med upp till ytan då gropen fylls igen.
Planen var att jag skulle fyllt igen denna grop redan inför gästbesök i juni, men har inte kunnat sluta gräva. För jorden verkar vara perfekt att odla i.
Kommer ta tid innan jag fyllt igen den med den betonghårda ler och stenjord som finns naturligt på merparten av tomten.

Alltså det är en väldig jordflyttningslogistik. Bra jord  grävs upp ur detta hål som sedan ska fyllas  med  stenrik betong-jord. Ur delar av den stenrik betong-jorden kommer jag kratta fram sten, som ska sparas för sig och läggas överst på denna yta som är tänkt att bestå av sten och grus, med enstaka växter.  Storstenen ska ligga där också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar