tisdag 24 september 2013

Näckrosor planteringsdjup och härdighet

Har märkt att mina texter blir bäst om de är svar på en fråga. Här kopierar jag in mitt svar på hur man ska tänka vad gäller näckrosor och rädsla för att inte komma åt dem på djupet då näckrosen ska delas.

Olika näckrosor kräver olika djup. Delning behövs väldigt sällan, om någonsin.
Jag har bara brutit loss bitar för att ge bort. Aldrig behövt dela.

Bildén tagen på kvällen så den gulvita hade slutit sig för dagn

Beroende på sort blir roten olika stor. Den gulvita på bilden (Nymphaea Marliacea Chromatella) har en gigantisk rotklump som jag lyfte upp på grunt vatten för två år sedan för att klippa loss rotdelar.
Att den gick att rubba kunde man tacka dammdukens släta sidor för. Hade dammen haft normal botten hade det varit omöjligt.

Det finns näckrosor vars rötter tål att frysa och de finns de som inte tål det.
Har en granne som har en liten, liten näckros i en grund balja på tomten, som övervintrar
Lovar att den har bottenfrusit (zon 3)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar